Onze visie
Leerling centraal
In onze visie willen we de leerling centraal zetten. Wetende dat elke jongere anders is. Vele factoren zoals thuissituatie, psychologische ontwikkeling, afkomst, leervermogen, leerstijl… bepalen wie de jongere nu is en beïnvloeden de ‘rugzak’ van de jongere. Maar elke leerling heeft recht op zorg, ook al vragen sommige leerlingen meer zorg dan anderen.
Welbevinden
Door rekening te houden met deze verschillen tussen leerlingen streven we als school naar de creatie van een veilig, positief en stimulerend klas- en schoolklimaat zodat leerlingen zich goed kunnen voelen en tot betere schoolse prestaties komen. Naast het welbevinden van de leerling vormt ook het welbevinden van de leerkracht en elk teamlid een basisvoorwaarde.
Teamgedragen
Ook de bouwsteen teamgedragen vormt mee het fundament van onze visie. Zorgbeleid is een teamsport en geen individueel gebeuren. Wij geloven dat alle teamleden ertoe doen en samen een ruggensteun vormen in deze gedeelde zorg.
Respect
Respect vormt niet alleen een vierde bouwsteen van het fundament, maar is het cement tussen de verschillende bouwstenen. Want zonder begrip en empathie voor mekaar is er geen lijm en geen sterkte en valt alles uiteen.
Communicatie
Naast respect vormt ook communicatie een onontbeerlijk aspect van de visie. We ambiëren een systematische en transparante communicatie tussen alle betrokkenen. Het maken van afspraken in overleg over wie wat doet, waarom, waar, hoe en wanneer, geeft structuur en duidelijkheid. Terugkoppeling en feedback over de reeds toegepaste zorg wordt steeds nagestreefd.
Ouders
Er is een voortdurende wisselwerking tussen de school en ouders. Binnen onze school is ouderbetrokkenheid een prioriteit. Elke zorg is een gedeelde zorg. We respecteren ouders als de ervaringsdeskundigen van hun kind. Bovendien hebben ouders en school hetzelfde doel voor ogen: het welzijn van de jongere. Een opbouwende samenwerking met ouders verhoogt trouwens niet alleen de slaagkans van de zorgacties, maar ook het welbevinden en de schoolse prestaties van de leerling.
Preventie
De school tracht in haar beleid zo preventief mogelijk te werk te gaan. Via duidelijke afspraken, stappenplannen, preventieve maatregelen, planmatig werken,… proberen we de filosofie ‘beter voorkomen dan genezen’ gestalte te geven en vorm te geven aan een zorgzame school.
Kansen
We geloven dat we met dit zorgbeleid, gebaseerd op respect, communicatie en samenwerking, de meeste kansen kunnen creëren voor onze leerlingen. Kansen die zij omwille van hun specifieke onderwijsbehoeften of problematieken vaak elders niet krijgen.
Consequent
Als school pogen we op een consequente manier een structurele en doelgerichte aanpak te bieden aan jongeren met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden. Zo trachten we zaken die moeilijk zijn voor de leerling mee te ontwarren.
Professionaliseren
Alle teamleden worden gestimuleerd om, vanuit steeds wisselende en meer complexer wordende ondersteuningsbehoeften, zichzelf constant te professionaliseren.
Externen
Soms volstaat de aangeboden zorg van het team echter niet en is het nodig om jongeren door te verwijzen. Het zorgteam overlegt dan met alle betrokkenen en zoekt welke bijkomende ondersteuning nodig is voor de verdere begeleiding van de jongere. Daarom hecht de school ook veel belang aan het organiseren van een constructieve samenwerking met externen.