B-programma
observatiejaar
Bij het begin van het schooljaar worden er allerlei activiteiten georganiseerd zodat de “nieuwe” leerlingen elkaar beter leren kennen.
Om de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs te verkleinen, hebben we voor het observatiejaar een aangepast programma. Zo krijgen zij nog aparte taal- en rekenles en maatschappelijke vorming.
De leerlingen maken kennis met verschillende praktijkvakken zodat ze op het einde van het schooljaar de juiste studierichting kunnen kiezen.
Wie ben jij?
Wanneer je als leerling vanuit de lagere school de overstap maakt naar de secundaire school, start je in het observatiejaar.
Wat leer je in de praktijklessen?
In het observatiejaar maken de leerlingen maken kennis met de verschillende basis opleidingen zodat ze op het einde van het schooljaar een basis opleiding kunnen kiezen.
Ontdek hier je studie-indeling
Algemene sociale vorming (ASV) | |
---|---|
Computerles | 1 |
Creatieve vaardigheden | 2 |
Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 3 |
Maatschappelijke vorming | 2 |
Rekenen | 3 |
Taal | 3 |
Beroepsgerichte vorming (BGV) | |
---|---|
basis horeca | 6 |
basis logistiek | 7 |
beroepsgerichte vorming | 3 |
Totaal | 32 |
---|---|
Wat leer je in de theorielessen?
Naast een praktische vorming krijg je ook nog een aantal uren theorielessen.
Op het IMG zien we dit heel ruim:
- computervaardigheid
- bespreken van maatschappelijke thema’s
- rekenen, taal, geschiedenis, wetenschappen, aardrijkskunde,….
- creatieve expressie
- VakOverschrijdendWerk: hier leggen we de link tussen de theorie en de praktijk