OV2
In opleidingsvorm 2 (OV2) worden jongeren met een verstandelijke beperking (type 2) of jongeren met ernstige emotionele of gedragsproblemen (type 3) voorbereid op een zo zelfstandig mogelijk leven in een leefomgeving met ondersteuning.
We werken stap voor stap toe naar tewerkstelling in een werkomgeving met ondersteuning, onder andere in de vorm van werkplekleren en stages in bedrijven.
Alle activiteiten binnen opleidingsvorm 2 steunen op onze 3 pijlers, namelijk: wonen, werken en vrije tijd.
Fase 1
We leggen de basis om na 3 à 4 jaar de overgang naar fase 2 te kunnen maken.
Op vlak van schoolse vaardigheden wordt er functioneel en klasdoorbrekend in verschillende niveaugroepen gewerkt.
Tijdens de lessen arbeidsgerichte training ligt de focus op het inoefenen van verschillende basisvaardigheden.
In het laatste jaar van fase 1 leren de leerlingen al kennismaken met de atelierwerking van fase 2. Dit om de overgang zo warm mogelijk te houden.
Fase 2
In fase 2 ligt de focus op het ontwikkelen van een goede arbeidsattitude.
De atelierwerking is een simulatie van een maatwerkbedrijf.
We starten met praktijklessen op verplaatsing (POV) waarbij de leerlingen onder het vertrouwde oog van een leerkracht kennismaken met de professionele omgeving van een werkomgeving met ondersteuning.
In de volgende jaren gaan de leerlingen op individuele stage. Deze stages worden stap voor stap opgebouwd, rekening houdend met de interesses en woonplaats van de leerling.
Het laatste schooljaar van de schoolloopbaan van de leerling heeft hij/zij de kans om een alternerende stage te lopen. De invulling van het alternerend traject wordt individueel bekeken.
De schoolse vaardigheden worden verder ingeoefend waarbij de focus ligt op het toepassen van het aangeleerde in de praktijk dit met het oog op een zo zelfstandig mogelijk te leven en werken.